Během jara 2015 jsme se dvakrát vypravili na Ukrajinu s finanční pomocí, kterou jsme ve sborech Církve bratrské vybrali během podzimu 2014. Byla to reakce na dva dopisy z Doněcké a Luhanské oblasti. První výprava se uskutečnila v únoru do Doněcka, do města Mariopol. Členové první výpravy byli Daniel Fajfr, Petr Kučera a Tyma za ukrajinskou stranu. Reportáž z cesty najdete zde.
Členové druhé výpravy byli: David Novák, Petr Kučera a opět Tyma. Davidova reportáž je zde.
Pondělí 4. 5. 2015
Na první den jsme měli na plánu cestu letadlem do Charkova,
což jsou zhruba 1500 kilometrů vduchem.
V baťůžcích značnou finanční pomoc. Z více důvodů jde nejlepší způsob přepravy v této době. V Kijevě jsme se setkali s Tymem, našim osvědčeným průvodcem a zprostředkovatelem pomoci. (Blahoslavím den, kdy jsem jej poprvé potkal. Blahoslavím bratra Heczka, který mě na něj upozornil!)
V Charkově jsme nasedli do auta, které řídil pozoruhodný bratr Stěpa, energický čtyřicátník, otec pěti dětí, který byl našim průvodcem dalších 48 hodin. Živil se jako řidič a majitel kamionu, se kterým provozoval dopravu
do Ruska. Posledních osm měsíců všechen svůj čas věnuje humanitární pomoci. Mezi místními v církvi se těší velkému respektu. Má prý zejména talent na vyjednávání s vojáky, policisty a úřady. Což je charisma bez kterého bychom se další dny neobešli.
V baťůžcích značnou finanční pomoc. Z více důvodů jde nejlepší způsob přepravy v této době. V Kijevě jsme se setkali s Tymem, našim osvědčeným průvodcem a zprostředkovatelem pomoci. (Blahoslavím den, kdy jsem jej poprvé potkal. Blahoslavím bratra Heczka, který mě na něj upozornil!)
Ukrajinské areolinky |
Charkov - staré a nové letiště. |
V Charkově jsme nasedli do auta, které řídil pozoruhodný bratr Stěpa, energický čtyřicátník, otec pěti dětí, který byl našim průvodcem dalších 48 hodin. Živil se jako řidič a majitel kamionu, se kterým provozoval dopravu
do Ruska. Posledních osm měsíců všechen svůj čas věnuje humanitární pomoci. Mezi místními v církvi se těší velkému respektu. Má prý zejména talent na vyjednávání s vojáky, policisty a úřady. Což je charisma bez kterého bychom se další dny neobešli.
Jedeme zprvu krásnými
silnicemi, které přechází v zoufalé cesty hodné našich polňaček. Cestou si
povídáme
a sledujeme rovinatou východní Ukrajinu nořící se do soumraku a posléze úplné tmy. Občas slyšíme od volantu hlásit města, která známe z novin: Smoljansk, Debalčevo. Je to jako sen, ráno jsem stál na nástupišti ve Frýdku a nyní jsem na konci světa, stiženém podivnou hybridní válkou.
a sledujeme rovinatou východní Ukrajinu nořící se do soumraku a posléze úplné tmy. Občas slyšíme od volantu hlásit města, která známe z novin: Smoljansk, Debalčevo. Je to jako sen, ráno jsem stál na nástupišti ve Frýdku a nyní jsem na konci světa, stiženém podivnou hybridní válkou.
Ze snění nás probouzí první kontrola. Tzv. „blokpost“. Nemluvit,
nefotit, nevolat, předat pas, modlit se! Blokpost je místo, kde je nutné zastavit. Na
cestě je několik zpomalovacích betonových bloků, vedle cesty zpravidla zemljanka
a bunkr z pytlů. Hovoří s Vámi ozbrojený voják se samopalem.
Následuje prohlídka
auta. Voják nás nechce nás pustit dál. Je to prý v noci nebezpečné. Bratr však umí
vyjednávat a jedeme dál. Další blokposty ani nepočítáme. Jsou obranou proto
partyzánské válce. Jedeme rychle, prý kvůli tomu, aby po nás nikdo nemohl
vystřelit. Dojíždíme do velkého města Lysičansk. Uleháme v krásném domě
hostitele.
Úterý – středa – nejrůznější osudy
Město Lysičansk bylo silně postiženo válkou. Fronta zde
stála osm dní. Vidíme na vlastní oči co dokáže válka.
A to jsme tu osm měsíců po konfliktu. Poliklinika bez střechy, zbořené domy, prostřílená vrata, zasypané krátery, vybitá okna. Nechce se mi se nechat fotit před zbořenými domy.
A to jsme tu osm měsíců po konfliktu. Poliklinika bez střechy, zbořené domy, prostřílená vrata, zasypané krátery, vybitá okna. Nechce se mi se nechat fotit před zbořenými domy.
Společně domýšlíme kam půjde naše pomoc – mezi pastory, kteří jsou v
centru dění a pomoci; mezi běžence; mezi přímo postižené válkou.
Navštěvujeme rodinu, která pomalu lepí dohromady pobořený domek,
na jehož dvorku vybouchl granát a tlaková vlna jej zničila. Babička při explozi
zemřela. Navštěvujeme bratra jehož rodina se po roce vrací do svého bytu. Bratr
jej musel už dvakrát rekonstruovat.
Zasypané místo dopadu miny |
Vysbírané střepiny. |
Interiér |
Na stavbě. |
Navštěvujeme rodiny postižené vážnou krizi způsobenou válkou. Místní průmysl přestal pracovat. Některé rodiny jsou v krizi, zvláště tam, kde navíc přichází nemoc. Setkáváme se s onkologickými nemocemi a slepotou. Když je špatně, může být ještě hůř. Bože Buď milostiv nám hříšným!
Navštěvujeme rodiny běženců v malých levně pronajatých
chaloupkách. Na první pohled je vidět jejich prostotu. Neví, co s nimi bude.
Kde bude jejich domov? Obě rodiny mají své domy srovnané se zemí.
Rodina běženců |
Navštěvujeme rodiny pastorů. Každá má svůj válečný příběh.
Obvykle jsou na první pohled schopní a energičtí. Leží na nich často tíha
situace i nejrůznější osudy místních lidí. Jeden se věnuje pomoci běžencům a
živí se chovem krav. Pastoři nejčastěji mluví o touze místních obyvatel
vystěhovat se. Je jim líto, že nemohou dělat
z bezpečnostních důvodů tábory pro děti. Jezdí často do uzavřené zóny s pomocí.
Jeden z nich propadá trudomyslnosti. Je několik let pastorem. Snažíme se jej povzbudit. S nadšením navštěvuji jeho skleník s krásnými rajčaty. (Ostatní bratry sazenice moc nezaujaly :)
z bezpečnostních důvodů tábory pro děti. Jezdí často do uzavřené zóny s pomocí.
Tymoteus Dymčenko, David Novák, Geňa - vedoucí pastor oblasti a Petr Kučera |
Sympatický a skormný pastor živící se pastvou krav a prodejem býků. Věnoval se běžencům. |
Jeden z nich propadá trudomyslnosti. Je několik let pastorem. Snažíme se jej povzbudit. S nadšením navštěvuji jeho skleník s krásnými rajčaty. (Ostatní bratry sazenice moc nezaujaly :)
Tak trochu smutný pastor se svými rajčaty. |
Sieraja zona
Dvakrát zajíždíme do tzv. „siernoj zony“ – šedé zony. Sem nás
už vojáci zásadně nechtějí pustit. Je to prý nebezpečné a kdyby se nám něco
stalo, byla by to mezinárodní ostuda. (Vzrušující pomyšlení.) Bratr Stěpa
s charizmatem při vyjednávání opět projevil své kvality a jedeme dál. Vojáků zde přibývá, objevují si i transportéry.
Přibývají zákopy a bunkry. Zásobování vázne, blízkost konfliktu je zřejmá. Ceny vícenásobné. Denně tu někdo zahyne. Místní toto území nazývají země nikoho.
s charizmatem při vyjednávání opět projevil své kvality a jedeme dál. Vojáků zde přibývá, objevují si i transportéry.
Přibývají zákopy a bunkry. Zásobování vázne, blízkost konfliktu je zřejmá. Ceny vícenásobné. Denně tu někdo zahyne. Místní toto území nazývají země nikoho.
Setkáváme se zde se sympatickým diakonem s jiskrou v oku.
Nadšeně, ale i s dojetím vypráví, jak se snaží shánět a rozdělovat pomoc. Místní nazývají „svatý“. Vypráví o tom, jak
válka neumožňuje klasické autobusové spojení, nelze jet do práce. Vypráví o
minách v lesích a na loukách – nelze pást a chodit pro dříví do lesa. Vypráví o
tom, jak krávy z šoku z výbuchů přestaly rodit a dojit. A nemusím dodávat, že
samozásobitelství je
ve válce klíčové. Dozvídáme se, jak dobrý zvuk mají Češi mezi Ukrajinci, zvláště pak organizace „Člověk
v tísni“.
Velký dojem v siernoj zóně na mě zanechalo setkání s pastorem, který má vícečetnou pěstounskou rodinu. Zůstal v městě i v době vály a půl roku strávil ve sklepě. Vařil ve starobylém samovaru na dřevo, který kdysi dostal darem, a o kterém si myslel že bude akorát na ozdobu. Jeho sbor se vylidnil. Zbyla třetina. Byl mi velmi sympatický svou veselou a jednoduchou povahou i tím, že celou situaci bral velmi realisticky. Hlavně nerezignoval.
Na konci dlouhých dvou dnů plných sociální práce, evangelizace, pastorace se setkáváme s dvěma bratřími, kteří přijeli z „LENERu“ – Luhanské národní republiky. Tedy z onoho území, které nedávno patřilo Ukrajině a nyní je v rukou separatistů za prolhané asistence Ruska. Vypráví nám o místní situaci. S Ukrajinou chce jít asi jen 20% lidí. Tyto obyvatele označuje jako „dumajuščije“ – přemýšlející. Za hranicemi je prý posbíráno množství techniky, zejména tanků, které jsou připraveny k útoku. Válka prý na 99% bude. Bratří si převezmou humanitární pomoc a v noci zmizí za hranicemi.
ve válce klíčové. Dozvídáme se, jak dobrý zvuk mají Češi mezi Ukrajinci, zvláště pak organizace „Člověk
v tísni“.
Svatý muž je v červeném :) |
Syn diakona v domácím bunkru. |
Velký dojem v siernoj zóně na mě zanechalo setkání s pastorem, který má vícečetnou pěstounskou rodinu. Zůstal v městě i v době vály a půl roku strávil ve sklepě. Vařil ve starobylém samovaru na dřevo, který kdysi dostal darem, a o kterém si myslel že bude akorát na ozdobu. Jeho sbor se vylidnil. Zbyla třetina. Byl mi velmi sympatický svou veselou a jednoduchou povahou i tím, že celou situaci bral velmi realisticky. Hlavně nerezignoval.
Pastor a otec čtrnácti vlastních i pěstounských dětí |
Naše výprava pastor uprostřed a vpravo od něj pomocník pastora, jemuž střelba dvakrát zničila byt. |
Na konci dlouhých dvou dnů plných sociální práce, evangelizace, pastorace se setkáváme s dvěma bratřími, kteří přijeli z „LENERu“ – Luhanské národní republiky. Tedy z onoho území, které nedávno patřilo Ukrajině a nyní je v rukou separatistů za prolhané asistence Ruska. Vypráví nám o místní situaci. S Ukrajinou chce jít asi jen 20% lidí. Tyto obyvatele označuje jako „dumajuščije“ – přemýšlející. Za hranicemi je prý posbíráno množství techniky, zejména tanků, které jsou připraveny k útoku. Válka prý na 99% bude. Bratří si převezmou humanitární pomoc a v noci zmizí za hranicemi.
Domů 7. 5. 2015
My vyrážíme na dvěstěpadesáti kilometrovou cestu do
Charkova. Stavujeme se v rodině slépého hospodáře
ve Smoljansku. Vyprávějí nám, jak to vypadá ve válce. Jak už umí rozlišovat kdy střílí GRAD, kdy děla, kdy minomet. V nad ránem dojíždíme před letiště, spíme v autě a posléze v letadle. Na letišti předáváme poslední částku pro staršího presbytera přímo z LENERu, kam bychom se nedostali.
ve Smoljansku. Vyprávějí nám, jak to vypadá ve válce. Jak už umí rozlišovat kdy střílí GRAD, kdy děla, kdy minomet. V nad ránem dojíždíme před letiště, spíme v autě a posléze v letadle. Na letišti předáváme poslední částku pro staršího presbytera přímo z LENERu, kam bychom se nedostali.
Na letišti Borispil –Kijev vládne poklidná atmosféra. Káva,
výstva krásných obrazů Konstantina Koposova. Nikdo by neřekl, že země je ve
válce.
Sedáme do letadla a měkce dosedáme v Praze. Večer jsem ve Frýdku-Místku. Divný sen.
Sedáme do letadla a měkce dosedáme v Praze. Večer jsem ve Frýdku-Místku. Divný sen.
Některé postřehy
Místní Ukrajinci zcela běžně používají pojmy LENER a DENER. Tedy
Luhanská národní republika a Doněcká národní republika.
Hranice s Ukrajinou jsou pečlivě střeženy samotnými Ukrajinci. Hranice s Ruskem je svobodná, volná a průchozí. Ukrajinci se zdají více méně smířeni se vznikem nových republik, které budou míst zřejmě podobný status jako Podněstří - tedy bude je uznávat pouze Rusko. Za hranicemi Ukrajiny v Leneru a Deneru vládne chaos a počínající nový státní útvar. Je tam draho a špatné zásobování. Banky začínají fungovat. Dokonce některým došel po roce i důchod. Funguje tu často směnný obchod – za kus špeku dostanete i zásobník
k samopalu. Kladnou a významnou roli zde hrají právě křesťané, baptisté. Jejich sbory jsou centry pomoci materiální i duchovní. Církve se naučili spolupracovat, což je na východě něco zcela nového. Baptisté
s letničními a naopak. Spolupráce mezi křesťany funguje i přes hranice s Ruskem. Bratrství v Kristu nezná hranic.
Zajímavé je rovněž, kdo vlastně proti sobě bojuje. Proti sobě stojí ukrajinští vojáci a tzv. bataliony – nájemní ukrajinští vojáci, občas podivných existencí. Proto nim stojí separatistická armáda, dále tzv. kozáci – nájemní ruští vojáci a ruská armáda. Válka se tu ovšem vede jinými prostředky. Majitel chemických závodu v Severodoněcku (Luhanská oblast) například zaplatil separatistům značnou částku v řádu milionu dolarů, aby nevybombardovali jeho závod. Marně se snažíme vydolovat z hostitelů, kdo a proč začal válku. Kde se vzala ta touha. V podstatě neví sami. Někteří šli za vidinou většího zisku, další uvěřili propagandě Ruska.
Nezapomenu na návštěvu hypermarketu v městě Lysičansk. Plné
regály, pokladny pípají, zboží v podobné kvalitě i obalech jako u nás. Lidé
odcházejí s plnými taškami. Jemine v jakém světě to žijeme? Kousek odtud lidi
nemají moc co do žaludku. Nemají střechy nad hlavou. Nemají peníze. Divný svět.
Záhadný.Hranice s Ukrajinou jsou pečlivě střeženy samotnými Ukrajinci. Hranice s Ruskem je svobodná, volná a průchozí. Ukrajinci se zdají více méně smířeni se vznikem nových republik, které budou míst zřejmě podobný status jako Podněstří - tedy bude je uznávat pouze Rusko. Za hranicemi Ukrajiny v Leneru a Deneru vládne chaos a počínající nový státní útvar. Je tam draho a špatné zásobování. Banky začínají fungovat. Dokonce některým došel po roce i důchod. Funguje tu často směnný obchod – za kus špeku dostanete i zásobník
k samopalu. Kladnou a významnou roli zde hrají právě křesťané, baptisté. Jejich sbory jsou centry pomoci materiální i duchovní. Církve se naučili spolupracovat, což je na východě něco zcela nového. Baptisté
s letničními a naopak. Spolupráce mezi křesťany funguje i přes hranice s Ruskem. Bratrství v Kristu nezná hranic.
Pomoc balená u Stěpy na zahradě. papriky jsou od baptistů z podkarpatské Rusi. |
Zajímavé je rovněž, kdo vlastně proti sobě bojuje. Proti sobě stojí ukrajinští vojáci a tzv. bataliony – nájemní ukrajinští vojáci, občas podivných existencí. Proto nim stojí separatistická armáda, dále tzv. kozáci – nájemní ruští vojáci a ruská armáda. Válka se tu ovšem vede jinými prostředky. Majitel chemických závodu v Severodoněcku (Luhanská oblast) například zaplatil separatistům značnou částku v řádu milionu dolarů, aby nevybombardovali jeho závod. Marně se snažíme vydolovat z hostitelů, kdo a proč začal válku. Kde se vzala ta touha. V podstatě neví sami. Někteří šli za vidinou většího zisku, další uvěřili propagandě Ruska.
Žádné komentáře:
Okomentovat