V dětství jsem slýchával stupidní básničku „Do Prahy je
cesta dlouhá, kdo nevěří...“ No v noci z pondělí (1.12.2014) na úterý (2.12.2014) jsem zjistil, že se
z Prahy dá cestovat plných 21 hodin a to jsem na tom byl ještě hodně dobře.
Dovolím si cestu popsat a přidat na svůj blog další železniční zážitek.
V pondělí jsem se vracel ze správní rady Diakonie Církve
bratrské. Skončili jsme dříve a já v autě projevoval svou radost na tím, že
stihnu v klidu EC Hutnik a tím se dostanu před půlnoci domů. V hale bylo
zřejmé, že se něco děje, ale nikdo nic nezpochybňoval, jen na informační tabuli
svítily děsivá zpoždění na příjezdu kolem sta minut.
Říkal jsem si, že vše asi bude v pohodě, protože vlaky jezdí
dál, nasedl do pohodlného rychlíku Českých drah a ten vyjel, byť pomaleji
než obvykle. Nevěnoval jsem pozornost poloze, ale zastavili jsme poměrně
záhy za Prahou. Moc mě to nepřekvapilo, očekával jsem zpoždění, vzhledem k tomu
co jsem viděl na tabulích. Klidně jsem čekal. Asi po půl hodině přišla průvodčí
s tím, že se omlouvá, že bude zpoždění a budeme čekat déle, ale že jinak nic
neví.
ilustrační foto, zcela jiná průvodčí, ale jistě tak příjemná, jako ta naše ve vlaku. |
Slovo nikdo nic neví se potom opakovalo a bude opakovat v
článku vícekrát. Bylo nejnepříjemnější skutečností celé krize. Byť situace přepravců byla jasná a pochopitelná a nikdo se
příliš nezlobil.
Mě osobně bylo příjemně, teplo, pohodlí, zásuvka 230 W. Po
čase přišla průvodčí a každému dala pokaz na třicet korun ke koupi čehokoliv v
jídelním voze. My jsme poděkovali a spíše nás zajímalo, co bude dál. Čekali
jsme už asi dvě hodiny. Odpověď na dotazy: "Nikdo nic neví". Snad nejede celá Česká
republika. Volal jsem kamarádovi, železničnímu znalci, ten se díval na Babitron
a s podivem mi sdělil, že mapa zpoždění je celá bílá, že to tedy vypadá, jako
by žádný vlak nejel,ale že odhaduje problém v silné námraze.
Několikrát kolem
nás projel vlak v protisměru, ale pak ticho a klid. Průvodčí ještě několikrát
přišla, oznamovala, že nás odtáhnou do nejbližší stanice, potom zpět do Prahy a
posléze mluvila o hasičích. Kolem půlnoci jsme se pobavili zprávou z IDNES, že
cestující vlaku HUTNIK byli už evakuováni. Tato zpráva vzbudila všeobecné
veselí. Strojvůdce během čekání dvakrát popojel a při druhém pojezdu údajně
shodil dráty nad námi. Někteří cestující v předních vozech slyšeli ránu, já nic,
seděl jsem vzadu. Každopádně zásuvka 230 přestala fungovat, teplota mírně
klesla, ale stále byla dostačující. Světlo bylo také.
Co přestalo fungovat byly
automatické dveře a vakuové WC. Brzy přetékaly přes okraj. Zatracená
elektronika!
Samoobsluha: Představu o přetékající míse se udělejte sami. |
Navštívil jsem procházkou jiné vagony. Tam, byla situace mnohem nervóznější
než v našem veselém vagóně. Zejména některé mladé asertivní ženy se dožadovaly
pomoci volaly na polici, hasiče. Zřejmě, že potřebujeme pomoc. Poučovali
průvodčí o tom, jak mají fungovat standardní služby. Bylo nám pracovnic ČD
celkem líto. Ale nevěděly nic. Zjevnou úlevou pro ni byl příjezd hasiče SŹDC.
Ilustrační foto - jiný hasič v jiném vlaku. |
Ti odvezli nemocné cestující a pasažéry s problémy. Potom nám bylo ohlášeno, že budeme
odvezeni autobusy, ale snad nikdo pro nás nechce zajet, kraj k tomu má nějaké
byrokratické zábrany, jedině prý s hasiči je rozumná řeč. Kolem jedné hodiny v
noci jsme byli skutečně za asistence přátelských hasičů evakuováni, pomáhali
nám z vlaku po zmrzlé cestě až do autobusu. Jel jsem s posledními lidmi, třetím
autobusem, na který jsme si ve vlaku počkali ještě další půl hodinu. Bylo mi jasné, že jdu ve 002:00 do horšího.
Romatinka nočního nádraží |
Doufal jsem, že
České dráhy pro své zákazníky něco udělají, ale bylo toho celkem málo. K jejich
cti zařídili vstup na WC zdarma. Nadšeně jsem tuto službu využil. Potom jsem se
prošel po hale. Zima, chlad, lavečky na krátkodobé posezeni byly obsazeny. Na
tabulích zpožděni vlaků v násobcích hodin. V ČD centru, jediném teplejším
místě byly všechny sedadla zcela
obsazeny (je jich tam jen několik) a ostatní seděli na zemi. ČD nebyly schopni donést
ani židličky. Lidé byli rezignováni, pospávali.
Tu jsme žili svůj noční příběh |
Nikdo nic nevěděl. Poptal jsem
se co s mou jízdenkou. Ochotně mi byla prodloužena její platnost.
Vzpomínka na dobrodružnou noc |
Ti kdo chtěli
vrátit jízdné, byla jim vrácena dle tarifu drah jen polovina. Po několika
hodinách strávených ve vlaku a v noci s neinformovanou vyhlídkou nemožnosti
přepravy mi to přišlo jako trapný vtip. Na hodinu jsem se posadil na zem (našel jsem si volné místečko pod přepážkou) a usnul.
Kolem čtvrté jsem šel zjišťovat co bude, ale opět nikdo nic nevěděl. Jen
probleskovala zpráva, že vlak v 6:11 jistě pojede.
Informovanost byla opravdu velkou nepříjemností. Zpoždění
naskakovala v posledních vteřinách. To že jsou vlaky odřeknuty také. V 5:36 měl
vyjet vlak Pendolíno a do poslední chvíle tam svítil. Zaměstnanec ČD nás
dokonce poslal podívat se na peron jestli tam stojí a pokud ano, tak pojede. Přitom se muselo dobře vědět, že soupravy jsou
roztroušeny po celé trati mezi Prahou a Ostravou a že nic na elektriku
nepojede. Nicméně PENDOLINO bylo odřeknuto snad ve chvíli odjezdu.
Těsně po 6:11 zasvítilo na odjezdové tabuli číslo nástupiště
a dav se dral rychlostí velikou na nástupiště. Tam vlak ještě nestál, přijel za
deset minut. Lidé se cpali do vagónů. já jsem drze vlezl do první třídy. Posadil
se a po chvíli jsem usnul. Vzbudil jsem se po hodině kousavou zimou. Z kupé
odcházeli lidé a vlak stále ještě stál na peróně Prahy hlavního nádraží.
Vyrazil jsem do čela soupravy, zde stál promrzlý zdecimovaný vlakvedoucí. Nic
nevěděl. Snad že mašina za chvíli přijede. Stál tu i strojvedoucí a čekal. Od
toho jsme se dozvěděli, že traktor (tak nazýval mašinku) přijede z Vršovic.
Něco podobného pro nás přijelo, strojvedoucí to nazýval traktor. |
Jiný
tvrdil, že potáhne několik elektrických lokomotiv. Jedna cestující si dopomohla
k teplu lahví vaječného koňaku a byla v dobrém rozmaru. Čekám dál. Kupé mezi
tím obsadili jiní cestující, tvrdili, že nikdo neví kam tento vlak dojede,
zdali prý jen do České Třebové. Předchozí cestující odešli domů. Byli
promrzlí, protože ve vlaku se netopilo vůbec. Já byl také zmrzlý, proto jsem opět
vyběhl dopředu, kde stále stál vlakvedoucí ještě zmrzlejší a strojvedoucí. Od
těch jsem se dozvěděl, že traktor je už v tunelu. Paní s vaječným koňakem si
šla kopit další lahev, byla ještě veselejší. Vůbec humor v těchto krizových
chvílích hodně pomáhal. Za čas opravdu traktor přijel a my jsme téměř po dvou
hodinách vyjeli. Průvodčí pouze proběhl v půlce cesty vlak a prozradil, že
jedeme až do Žiliny. Čekal jsem davy na stanicích, ale lidé zřejmě vzdali
čekání a naprostou nejistotu co bude. Zastavovali jsme častokrát. Do Ostravy
jsme dojeli se zpožděním dvě hodny, což jsem považoval za úspěch. V ostravské čekárně
měla velení energická zaměstnankyně, která nabízela zdarma vodu a oznamovala co
pojede s tím,že má informace přímo z věže. Vlaky na Frýdek fungovaly v
normálním rytmu a tak jsem dojel v klidu domů. na cestě jsem byl 21 hodin.
Doma!!! |
Závěrem bych si dovolil zhodnocení:
1) Vyšší moc je něco, co většina lidí je schopna pochopit.
Prostě v bouři lodě také nepojedou. Když padají dráty pod těžkou námrazou,
vlaky nepojedou také.
2) Nechápu proč byly vypravovány vlaky i přes to, že se
vědělo, že skončí někde v trati a bude problém. Například náš vlak skončil
kousek za Prahou v Dolních Počernicích. Nemusel vyjet vůbec. Byla by to sice
ostuda, ale mezší než čekání a odchod za asistence hasičů.
3) Tragická byla informovanost. Jako by chyběl velitel. Jasný
hlas v mlze. Něco typu: Je krize, všechny tratě jsou zaplněny soupravami s
lidmi. Snažíme se to řešit. Kdo můžete nejezděte nikam a zůstaňte doma. Do
Ostravy zřejmě vypravíme za ráno jediný vlak vyjede se zpožděním, protože
nemáme lokomotivy. Nic takového nezaznělo. Nikdo nic nevěděl.
4) České dráhy se mohli mnohem lépe postarat o své
cestující. Ale to je těžké, když ve velkém hlavním nádraží už ani nemají kloudné
prostory pro podobné krizové situace (stačila by vytopená místnost) a naopak je
vše přizpůsobeno nepřizpůsobivým občanům, tedy na krátké sezení.
Ale v zásadě jsem na tom byl poměrně dobře. Skutečná krize vypadá
zcela jinak. Teplo ve vlaku, noční bageta a káva. Dojezd domů. Všichni jsme zhýčkaní pohodlím 21. stoletím. Trocha "adrenalinu" neuškodí.
Tak to je teda story, to vám řeknu. Já jsem taky takhle v kalamitě cestovala z Prahy, ale byla to kalamita trochu jiného rázu. Dneska už vím, že to ode mě byla trochu zbabělost, utíkala jsem před problémy a před dluhy. Myslela jsem, že mimo Prahu budu v pohodě. Hold mladá a blbá. Nakonec mě zachránila až konsolidace bez náhledu do registru, což mi umožnilo situaci řešit a vrátit se zpět do Prahy. :))
OdpovědětVymazat