Ku příležitosti opětovného vstoupení komunistů do aktivní
politiky a zdanění finančních náhrad církvím, si dovoluji uvést jeden silný příběh, který sic neskončil v krvi,
ale skončil smutně. Projevilo se v něm zlo komunistických soudruhů, kteří
v jeho zasévání pokračují dál.
Zrod myšlenky
Psal se rok 1945, bylo po válce a v mysli a srdci kazatele Aloise Erlicha Jednoty českobratrské (dnes církve bratrské) definitivně uzrála myšlenka založit bratrskou obec.
Kazatel Erlich. |
Podle jeho slov šlo o Boží
pokyn. Obec, kde její obyvatelé budou pracovat, společně si pomáhat, mít se
rádi bratrskou láskou a následovat svého Spasitele Ježíše Krista. Vytvořit
kousek království Božího na zemi. Naplnit ideál bratrství. Založit cosi jako
novodobý Tábor. Předpokládalo se, že ty nejpotřebnější věci by mohla mít obec
společné, v obci by stála křesťanská bratrská škola, hospoda bez alkoholu,
začátek dne by byl vždy u Božího slova a na modlitbách.
Ze základních dokumentů jsou cítit poválečné nadšení i
levicové komunitní křesťanské ideály. Není divu, že ne všichni v církvi
byli z této myšlenky nadšení. I stanovisko ústředí Jednoty českobratrské bylo spíše rezervované, ale vzniku nebránilo, spíše
nápad opatrně podpořilo.
Krátce po válce poslali věřící žádost na ministerstvo
zemědělství o přidělení zemědělské půdy a vesnice. Zájem byl o německé sudetské
vesnice, po válce vystěhované. V pohraničí v té době vládl velký
chaos. Docházelo ke zmatkům i drancování. Mravní úroveň tu silně poklesla. I
přes veškerou snahu a ušlechtilé odhodlání nadšenců bratrské obce byla reakce osidlovacích
úřadů velmi liknavá, a to i přes skutečnost, že pohraničí bylo nutné osídlit.
Německá speciálka s mapou krajiny kolem Staré Libavé. |
Komunisté byli totiž už v těsně poválečné době
infiltrováni do úřadů a zcela zjevně vzniku křesťanské obce nepřáli. Přes jejich
nepřízeň byla nakonec osidlovacím úřadem přidělena bratrské obci Stará Libavá, vesnička
jižně pod Bruntálem. (Dříve se jmenovala AltLiebe – Stará láska). V té
době v ní bylo obydleno jen pět chalup.
Stará Libavá dnes. |
Vznik bratrské obce
Od 22. 2. 1946 se zde usadilo 25 rodin, z nichž sedm
bylo pro družstevní hospodaření. Libavští založili strojní družstvo, zakoupili společný
traktor-Zetor. V obci zůstaly ještě zásoby i zvířectvo po vystěhovalém
obyvatelstvu. Začal se zde rozvíjet společný život, konat první bohoslužby,
obec se přihlásila k tehdejší Jednotě českobratrské. Komisař, který měl
obec na starost, byl podle slov bratří „opilec a nepoctivec“. Požádali tedy o
jeho odvolání.
Dne 26. 4. byla podána osidlovací komisi žádost o přidělení
domu č. 41 ke zřízení modlitebny, knihovny a bytu pro kazatele. Majitelem domu
byl stanoven spolek Betanie v Praze, který obhospodařoval majetek tehdejší
Jednoty českobratrské. Dům čp. 41 byl dříve hospodou. Hospodská živnost byla
zrušena a ze sálu vznikla modlitebna s nápisem: „Jedenť jest mistr Náš a
my všichni bratří jsme.“ K pobožnostem se zde scházeli bratří 5x týdně! Scházely
se tu skupinky i mládež.
Věřící si vzájemně pomáhali, pečovali o staré a nemajetné. Sdíleli své výpěstky, zabijačky... prostě komunita bratří a sester.
První modlitebna |
Věřící si vzájemně pomáhali, pečovali o staré a nemajetné. Sdíleli své výpěstky, zabijačky... prostě komunita bratří a sester.
V obci byla nákladem bratří opravena a vymalována škola
a dětem se věnovala věřící paní učitelka. Vznikly jesle, obchod, knihovna,
poradna pro matky i hřbitov. V plánu byla mlékárna, drůbežárna, tkalcovna.
Do obce přijížděli různí hosté.
Předsedou MNV (místního národního výboru) se stal kazatel
Erlich. Zasedání rady obce zahajoval vždy modlitbou. Jinak sám velmi aktivně
pomáhal rodinám i při sklizni a hospodářských pracích. Život v obci se
hezky rozvinul. Ke konci roku 1946 bylo v obci usazeno 123 osob.
Projevy nepřátelství
Objevovali se noví a noví zájemci o usídlení, ale úřady těmto uchazečům
jejich příchod to bratrské obce různě komplikovaly. Na okresní úřad přicházely různé pomluvy a objevovaly se projevy
nepřátelství vůči Libavským. Do obce začali být proti slibům ministerstva
zemědělství přestěhováváni noví, nevěřící obyvatelé. Na jedné schůzi občanů
byli přítomní zaměstnanci tírny lnu z jiných obcí a ti se dožadovali
obnovení hostinské živnosti v obci. Křičeli prý: „My chceme hospodu!“ Byli
zjevně přizváni se zlým úmyslem. Úřady rovněž provedly divokou, přísnou a
nespravedlivou kontrolu z ONV (okresního národního výboru) na kvalitu
mléka. Navštívily a pokutovaly výhradně členy bratrské obce, vyjma jednoho
obyvatele, aby se neřeklo. Začaly snahy o likvidaci a zastrašování kazatele
Erlicha.
Přes všechny pomluvy okresní
národní výbor konstatoval, že v bratrské obci žije lid zvláštní,
s vyšší mravní úrovní, než je v pohraničí obvyklé. Pochvalně se
rovněž vyjádřil pan inspektor o místní učitelce. Obec působila rovněž misijně ve
vesnicích v celém okolí až po Bruntál a Krnov. Vznikaly kazatelské stanice.
Únorový převrat a zabrání první modlitebny
Přišel únorový převrat a zlé síly se daly do pohybu.
Nevěřící obyvatelé, (ve menšině, 1:3) dali dohromady „akční výbor“, a
aby se neřeklo, ponechali v něm jediného zástupce věřících, který byl
navíc spíše na okraji společenství. V jednom z veřejných projevů o
kazateli Erlichovi prohlásili: „Hlavu vyhodíme a ocas už půjde sám.“ Chtěli jej
dostat do uhelných dolů.
Budova čp. 41, modlitebna, byla věřícím odebrána s třicetidenní
lhůtou k vystěhování. Do této budovy vložil bratrský sbor 10 000 Kč + veškeré práce konal zdarma. Průměrný plat
v roce 1948 byl 800 Kč. Z opravené modlitebny se opět stala hospoda. Pokleslé
i typické znamení pro první vítězství komunistů. Čtvrtina obce rozhodla o
tříčtvrtinové většině. Hostinský byl časem
prohlášen za předsedu MNV. Tato skutečnost byla přímo symbolická a pokořující. Paradoxní na všem je, že nakonec byla stará
modlitebna zbořena a na jejím místě stojí „bytovka“, která se dnes rovněž
rozpadá.
Místi první modlitebny, dnes neobývané "bytovky". |
Jednotě českobratrské byla přidělena vyhořelá ruina čp. 14. Byl to dům, o který neměl nikdo i přes nabídku finanční podpory zájem. Církvi
už samozřejmě podpora nabídnuta nebyla. Přesto nadšení křesťanské komunity
pokračovalo. Stavební plány vypracoval brněnský architekt Jaromír Brázda.
Objekt se podařilo získat a z části od pozemkového úřadu odkoupit.
Modlitebna byla vlastními silami opravena a zprovozněna. 1. 8. 1948 se konalo její
slavnostní otevření .
Současný stav první modlitebny. |
A opět se protivenství stupňovalo. Výsledkem bylo
odstěhování kazatele Elricha do Olomouce, kde se ujal místního sboru
s tím, že bude pravidelně bratry a sestry ve Staré Libavé navštěvovat.
Jako výpomoc byl vyslán do Staré Libavé kazatel Knobloch. V srpnu 1950
Stará Libavá přestala být samostatným sborem a stala se kazatelskou stanicí
sboru v Olomouci. Celkově měl v té době sbor v Libavé 93 členů včetně dětí. Po okolí vznikly kazatelské stanice a kroužky.
Kazatel Knobloch dojížděl dokonce až do Jeseníku.
Ohrožení modlitebny druhé modlitebny
V prosinci 1954 požádal MNV o předání sborového domu státu
pro dosídlení novými osadníky s tím, že proti rozhodnutí není odvolání.
Předseda Jednoty českobratrské dr. Bohuslav Beneš napsal odvolání, které nese
až zoufalé rysy. Začíná slovy: „Jsme
vlastníky domu č.p. 14 na Staré Libavé...tento dům byl úplně v troskách,
když nám byl přidělen....dům byl opraven vlastním nákladem...z titulu půjčky
dluží sbor ústředí ještě 12 000 Kč.-... dům je zcela využit, bydlí
v něm rodina. Domníváme se, že jde o vyložený omyl...“
O jejím osudu mnoho nevíme, ale zřejmě se o ni nikdo moc
nestaral. Současný vlastník totiž získal chalupu opět ve stavu ruiny.
Stav modlitebny při předání poslednímu majiteli. |
Konec Obce
V roce 1950 bylo pod tlakem ve Staré Libavé založeno JZD
(jednotné zemědělské družstvo). Družstvo dobře hospodařilo. Ani to se soudruhům
nelíbilo. A tak bylo po mnoha peripetiích spojeno s hůře hospodařícím
sousedním družstvem. Vedení v JZD „ samozřejmě“ převzalo hůře hospodařící
družstvo, zato se soudružským vedením. Vzdor všemu útlaku bratrská obec působila v krajině Oderských
vrchů dvacet let. Život pod stálým tlakem
způsobil, že členové opouštět začaly opouštět jak obec tak i prvnotní ideály. Někteří ze zoufalství i tajně, v noci. V polovině šedesátých let se
odstěhovali ze Staré Libavé poslední evangelicky věřící obyvatelé. Vraceli se
do svých domovů. Pět rodin se přestěhovalo do Horky u Olomouce a zde založilo kazatelskou stanici sboru Církve bratrské Olomouc.
Horka u Olomouce. |
Tím končí smutný příběh bratrské obce. Velký příběh.
Křesťané se rozhodli žít v duchu
ideálů první církve, společně hospodařit. Dařilo se jim to a zřejmě
právě proto byli terčem nenávisti a zloby. Komunisté likvidovali to, co bylo
hodno vzoru.
Jedinou vzpomínkou na dávný příběh je kalich s Biblí ve
štítě staré modlitebny. Byl zachován na přímluvu kazatele Mirka Paláta, který
pohotově při cestě kolem napsal dopis novému majiteli a položil lístek pod
kámen. Jiná verze říká, že majitel, křesťan husitského vyznání, se dozvěděl o
původu chalupy a sám aktivně do štítu kalich a Bibli vsadil.
Kalich ve fasádě druhé modlitebny |
Když srovnám dnešní a tehdejší dobu, cítím z komunistů
stejnou nenávist jako kdysi. Nenávist k tomu, komu se daří lépe, kdo má
více, kdo má zásadovější chování. Nechť tento příběh přispěje k lepšímu
rozpoznávání rozdílu mezi zlem a dobrem.
Historie bratrské obce je velmi zajímavá a jistě by stálo za
to, kdyby nějaký student v archivech vyhledal materiály, obešel poslední
pamětníky a sepsal nějaké solidní dílko.
Petře,dik za vzpominku na dětství
OdpovědětVymazatSilný příběh ... Děkuji za vyprávění ...
OdpovědětVymazatVe Staré Libavé jsem bydlel mezi roky 1947-1951. Rád bych si s někým znalým tehdejších poměrů(?) zavzpomínal, i když....
OdpovědětVymazat