První vzpomínka - před zrcadlem
Poprvé jsem si velikonoce
vážně uvědomil někdy v první třídě či ještě dříve. Byl Velký pátek, večer.
Maminka stála v nedělních šatech před zrcadlem a chystala se na bohoslužby. Na hlavu si stříkala Lybar - tužidlo na vlasy.
Jeden takový lak držela maminka v ruce. Dá se říci, že byl na počátku mého vnímání Velikonoc. |
Právě v tu chvíli jsem se ji dal otázku, která mi vrtala v hlavě: „Proč se vlastně slaví Velký
pátek? A proč jsou na Velký pátek jednou ročně bohoslužby, ve všední den a
ještě k tomu navíc s večeří Páně?“ Maminka mi, trochu s překvapením, ale jasně odpověděla:
„Petře, ty to nevíš?“ Vždyť Velikonoce a Velký Pátek, to je největší slavnost
křesťanů! Na Velký pátek přece zemřel za naše hříchy Pán Ježíš!“
Bylo mi vše jasné. I z
naléhavosti hlasu jsem pochopil, že velikonoce, to je opravdu svátek mezi
svátky. Snad o něco pozorněji jsem vnímal atmosféru tohoto trojdní. Informace o
tom, že Kristus za mě zemřel se mě ještě bytostně nedotýkala. Ale jedno bylo
jasné – něco nesmírně vážného každý rok
prožíváme.
Tajemství velikonoc
Něco z Paschy mi později přiblížil
můj mystický přítel kazatel Miroslav Palát. Nějak jsem z jeho slov a kázání
vytušil, že velikonoce jsou ještě slavnější a vážnější svátek než jsem si myslel.
Začal jsem tušit, že skrývají velké tajemství a to jsem ještě vůbec netušil
jaké. Byl to on, který mě seznámil s pojmem „strastnaja nědělja“ – týden bolesti
- týden od Květné neděle před
velikonocemi. Byl to on, který mluvil velikonočních jímavých pocitech. Byl to
on, který mluvil o moci kříže, přeslavné naději vzkříšení i kdybychom měli jít po hřbitově vlastních nadějí....
Moc rád taky vzpomínám na
časy v křesťanském oddíle, kdy nám na Zelený čtvrtek tatínek čítával z
pozoruhodné a vynikající knihy Jima Bishopa „Den, kdy zemřel Kristus“. Ty příběhy jsem měl moc rád. Zejména události
v getsemanské zahradě na mě silně působily. Pán Ježíš se modlil do krve, sám,
zápasil.
Čas popelečních střed
Ale čas trhl oponou.
Začínala léta devadesátá. Poprvé jsem
osobně začal příst jemné ekumenické sítě.
Po úspěšné stávce vysokoškoláků v roce 1989, jsme zakládali s
katolickými studenty křesťanské společenství vysokých škol. Ve středu po jedné
poradě jsme se rozcházeli. Jeden z bratří se ke mě naklonil. Tajemně a nesměle
mi pošeptal, že dnes spěchají, protože mají popelec, ale to my prý asi moc
neznáme. Konec věty zněl spíše omluvně než vyčítavě. Tu středu jsem nesměle
přišel na první popeleční bohoslužbu a začal přemýšlet o jejím smyslu.
Tušení
velkého předenou šlehalo jako plamen v dálce. Tajemství velikonoc na mě dýchlo.
Čtyřicet postních dní přede mnou stálo a já nevěděl, jak je využít. Od té
chvíle jsem každý rok začal nesměle zavádět do svého života postní období.
Začal jsem se na velikonoce připravovat. Číst si dopředu z Písma oddíly, chodil
na velikonoční koncerty. Vnímal jsem, že velikonoce potřebují něco více než
krátké zastavení o svátcích.
Vzkříšení
Přestěhoval jsem se do
České Třebové, stal jsem se kazatelem, byl jsem už dostatečně poučen
o velikosti vzkříšení. A přesto jsem tak málo o velikonocích věděl a (doposavad vím).
o velikosti vzkříšení. A přesto jsem tak málo o velikonocích věděl a (doposavad vím).
Dveře do dalších komnat
velikonoc se mi otevřely v kostele u sv. Tomáše v Brně.
Kostel sv. Tomáše - místo setkání se vzkříšením |
Má bývalá studentka mě
pozvala na svůj křest. Nevěděl jsem, co mě čeká. Přede mnou temný kostel.
Uvnitř téměř tma a ticho. Ve tmě mihotá
plamen malé svíčky osvětlující kazatelnu. Tiše přichází průvodce bohoslužby a
vysvětluje, co se bude dít během liturgie. Potom mizí v temnotách. Po chvíli
očekávání do temného kostela vchází průvod, v čele kněz s velikou tlustou
svítící svící. Kněz třikrát zvolá do tmy větu plnou naděje blížícího se
vzkříšení: „Světlo Kristovo!“, „Světlo Kristovo!“, „Světlo Kristovo!“. Po
dlouhých čtení z Písma kněz zvolal: „ Haleluja, haleluja, haleluja!“ Do té
chvíle temný kostel, se náhle rozjasnil.
Interiér "Tomáška."... |
Všechna světla se rozsvítila a ozářila jasně prostor chrámu, všechny svíce byly zažehnuty, varhany se po dnech ticha opět rozezněly mohutným velebným tónem. Rozezněly se zvony. Veliká radost se rozlila do našich srdcí a slzy do očí vehnala. Kdesi vpředu stáli křtěni-katechumeni. Tam někde přede mnou stojí katechumenka, kdysi Bohu vzdálená. Její styl života i slov se mi nelíbil. Nechtělo se mi vyprávět jí o evangeliu. Škoda slov, myslel jsem si. A přesto právě ona, nejhříšnější, aspoň v mých zákonických očích, se stala křesťankou a tu přeslavnou noc prožila ve svém křtu svůj pohřeb a vzkříšení s Kristem a do Krista. V radosti se znovu vracím do minulosti a připomínám si svůj křest. Bylo mé nejkrásnější jitro vzkříšení.
Od té doby jsem začal na
vzkříšení chodit pravidelně. U nás v České Třebové, kde bohoslužba vzkříšení
začínala opravdu brzy ráno, kolem páté. Oheň hořel přede dveřmi. Od něj se
zapaloval paschál – ona svíce. A nyní ve Frýdku
chodívám na tu nejpozdější
bohoslužbu v okolí - v Chlebovicích, v sobotu večer. Ale ani v tomto bodě velikonoce nepřestaly
otvírat svá tajemství.
¨
Noc pominula a den se přiblížil. Je čas zhasit svíce. Tato fotografie je ze slavnosti vzkříšení v Chlebovcích :). |
Vzkříšení jsem prožíval i na východě u východních bratří na Ukrajině. Tam se často zdraví těmi slavnými slovy: „Kristus vstal z mrtvých!“ ; „Jistě vstal z mrtvých!“. Východní bratří se mnohem více radují ze vzkříšení. Mají k tomu krásné Písně.
Proč vlastně Kristus musel umírat za naše hříchy?
O velikonocích jsem jako
kazatel byl postaven před úkol kázat na Velký pátek a na Vzkříšení. A právě
tehdy jsem si dal otázku, kterou jsem nosil v srdci už hodně dlouho: "Proč Ježíš
zemřel za naše hříchy! Proč to muselo
být? Nešlo to jinak? Nemohl Bůh nějak zahmouřit oči?" Na zdánlivě jednoduché
otázky zdaleka nejsou jednoduché odpovědi.
Pavel často mluví o ospravedlnění, potom také o smíření a vykoupení.
Rozhodl
jsem se, že každé velikonoce jednou za rok probádám jedno z třech odpovědí.
Přišly tři krásné roky, kdy jsem už měsíce před Velkým pátkem promýšlel odpovědi.
V čase, kdy jsem přemýšlel o smíření, jsem si vážně uvědomil Boží hněv, onen nezbytný a náležitý postoj svatého Boha ke všemu, co je v opozici vůči jemu. Kříž zjevuje i Boží lásku, která raději proklála sebe samého než nás. Takové smíření? Pokud ano, tak je vše velmi vážné, vážnější než jsem si myslel.
+ + + Vykoupení + + +
Další rok jsem rozjímal nad vykoupením. Vždy jsem si myslel, že je to vykoupení z otroctví od ďábla. To by ale připouštělo rovnocennost s Bohem, což je nesmysl. Před očima se mi objevovala nová myšlenka: Boží láska k nám se ukazuje až absurdní. Jsme zajatci Božích řádů. Ze zajetí hříchu a smrti je jediná cesta. Cesta vykoupení někým, kdo má platidlo mnohem vyšší ceny. V Ježíši Kristu, Božím synu dává Bůh lidem platidlo nezměrné ceny. Jak podivná zvěst: Pán Bůh sám sobě platí za svou lásku k nám! To je snad až na hlavu postavené….
Bůh si s námi vyměnil si role - jediný spravedlivý se stal nespravedlivým a nespravedlivý se stal spravedlivým před Bohem. Pán Bůh věděl do čeho jde, jaké hříšné potvory se začnou rodit. A přesto nás nepřestal milovat. Dal svého syna Pána Ježíše Krista, aby se stal místo nás zločincem, potvorou, hříšníkem a my se stali spravedlivými. Opět myšlenka dosti divoká…..
Jindřich Průcha - Ukřižování |
Při těchto třech Velkých pátcích jsem měl pocit, že se dotýkám něčeho podivuhodného velkého a navýsost slávou přesahujícího. Ta vznešenost a sláva chtěla nutně vyjádřit nějakými slovy. Ta slova jsem v dalších letech naleznul ve velikonočním zpěvu „Exultet“. Ty části, u kterých mě vždy mrazí, jsem si dovolil zvýraznit.
Čas Exultetu
Zajásejte již, zástupy andělů v nebi!
Zaskvějte se v slávě, božská tajemství!
K vítězství tak mocného Krále zazni, polnice, a
zvěstuj spásu!
Raduj se
i ty, země, zalitá tak oslnivou září a tonoucí v jasu věčného Krále,
pohleď,
jak na celém světě rychle zmizely temnoty!
Exultet se zpívá v ztemnělém kostele.... |
Raduj se i ty, matko Církvi, zkrášlená leskem tak jasného světla!
A v mohutném zpěvu lidu ať tento svatý dům Boží
zní ozvěnou té radosti!
Vzhůru srdce. Máme je u Pána.
Vzdávejme díky Bohu, našemu Otci. Je to důstojné a
spravedlivé.
Vpravdě je důstojné a spravedlivé, abychom
neviditelného Boha,
všemohoucího Otce i jeho jednorozeného Syna,
našeho Pána Ježíše Krista, oslavovali radostným
zpěvem
a celou vroucností srdce i ducha.
Neboť Kristus za nás splatil věčnému Otci dluh
Adamův
a svou krví z lásky prolitou zrušil dlužní úpis
dávného hříchu.
Dnes je slavnost veliké noci, kdy se zabíjí onen
pravý Beránek,
jehož krev posvěcuje veřeje věřících.
To je ta noc, ve které jsi, Bože, naše praotce,
Izraelovy děti, kdysi vyvedl z Egypta;
Rudým mořem jsi je pak převedl suchou nohou.
To je
tedy ta noc, kdy jas oslnivého sloupu zahnal temnotu hříchu.
To je ta
noc, která dnes na celém světě vzdaluje věřící v Krista od nepravostí světa
a od tmy
hříchu, vrací k milosti, sdružuje ve svaté společenství.
To je ta
noc, v níž Kristus pouta smrti rozlomil a jako vítěz vystoupil z hrobu.
Nic by
nám neprospělo, že jsme se narodili,
kdybychom
nebyli vykoupeni.
Ó, jak obdivuhodně se sklání k nám tvá otcovská
dobrota!
Jak nedocenitelný to projev tvé lásky:
Syna jsi vydal, abys vykoupil služebníka!
Vpravdě
nezbytný byl hřích Adamův, který Kristus zahladil svou smrtí.
Ó šťastná
vina, pro kterou přišel Vykupitel tak vznešený a veliký!
Ó vskutku
blažená noc, ta jediná směla znát čas i hodinu, kdy Kristus vstal z říše
zemřelých!
Jedno ze zastavení na křížové cestě od malíře Václava Lamra. |
To je ta noc, o které bylo psáno: "Noc jako
den se rozjasní"
a "Noc je mým světlem ve všech mých
radostech".
A tak
posvěcená tato noc zahání hříchy, smývá viny,
hříšníkům
vrací nevinnost a zarmouceným radost;
zahání
nenávist, vytváří jednotu srdcí a pokořuje zlé moci.
V této milostiplné noci, přijmi tedy, Otče svatý,
tento chvalozpěv jako večerní oběť, kterou ti
přináší přesvatá církev….
(Úplný závěr Exultetu nechávám svým katolickým bratřím. Najdete jej třeba zde.)
Exultet je dávný zpěv,
pocházející někdy od 4. století. Obsahuje text biskupa Ambrože. Hloubku a sílu i provokativnost slov jsem si
uvědomil až za mnohá léta. Každý rok tomuto zpěvu naslouchám a každý rok se mě
vždy zmocní velká jímavá radost.
Velikonoce nepřestaly otvírat svá Božská tajemství.
Vlastně nedávno, před
dvěma roky, jsem četl a zamýšlel se nad knihou Zjevení Janova. Autor knihy si dává velmi záležet na popisu
klíčových vítězství bezbranným Beránkem. Třeba v šesté kapitole, ve chvíli, kdy
se láme šestá pečeť lidé prchají. Mají
strach. Před čím utíkají? Kdo jim nahání hrůzu? Prchají před tím trapným
zabitým beránkem, kterého viděli na každém rozcestí viset na kříži. Najednou
utíkají před hněvem toho zabitého, zdánlivě bezbranného beránka.
Jak vděční
můžeme být, že patříme mezi ty, kteří si přivlastnili slovo Jana Křtitele: Hle beránek Boží, který snímá hříchy světa.
A ve Frýdku-Místku
jsme začali s Cestou kříže. Každý rok vycházíme na vrch Štandl. Je vyroben
kříž, který neseme během cesty každý z nás. Je to zvláštní chvíle. Na vrchu,
nad městem, kříž vztyčíme. Je noc, svíčky planou, a my nad naším městem
vztyčujeme Kristův kříž. Zpíváme Písně, nejčastěji „Díky za tvůj kříž...“
Jednou jsme do kříže zabíjeli hřebíky. Neměl jsem, přiznávám, na to žaludek.
A poznání běží dál...
A tak se zase těším na
další velikonoce přede mnou. Jsem zvědav co pro mě Pán Bůh přichystal. Dalo by
se říci, že velikonoce jsou pro mě pravé vánoce. Dostal jsem od Boha velký dar,
jehož hodnotu každý rok poznávám více a více. Podobně jako malé dítě, které zdědí po rodičích velký dům. I ono jeho hodnotu
poznává více a více.
(Psáno jako podklad pro rozhovor v radiu TWR na Bílou sobotu 2014. Upraveno na květnou neděli 2015)
Děkuji
OdpovědětVymazat