úterý 28. dubna 2020

Jarní kopřivy


O kopřivovém zázraku, jsem poprvé uslyšel, jako malý kluk. Vyprávěl mi o nich penzionovaný bratr, salezián*, tichý evangelista a bylinkář, který v dobách komunismu misionařil na ulicích, kolem kláštera a tím i kolem naší školy. Kopřivy jsou dle jeho slov všelék. Později mi o nich, jako o zázraku na všechno, nadšeně vyprávěla MUDr. Lydie Luklová, ctitelka přírodních praktik.

Nejmladší jsou nejlepší!

Jak je tedy využít?

Tak jsem si jednou kopřivy uvařil. Listy jsem přidal do vroucí vody a nechal vařit. Výsledkem byl zelený hnus, který se snad ani pít nedal. Syn ctihodné paní doktorky, neméně ctihodný lékař Pavel, mi poradil, že kopřivy je potřeba jen zalít skoro vřelou vodou. Potom zakápnout citronem a vznikne nápoj ojedinělé chuti, připomíná nějakou dobrou nesladkou limonádu, bezovou šťávu a nebo kůru z citronu či zelený čaj. Slabě zelená voda po zakapání citronem zpravidla zrůžoví, ale ne vždy.


 Tak se ze mě stal milovník jarního kopřivového čaje. A nejen čaje. Spařené kopřivy nevyhazujte!!! Vyjměte z vody a nasekejte nadrobno a osmažite s vajíčkem, s palačinkou. 


Dají se upravit, jako špenát nebo je přidat do nádivky, do polévky. Kopřiva je vedle medvědího česneku, skvělou polní rostlinou, kterou hojně využívám a výše uvedený postup mnohokrát opakuji. (Po spaření už nepálí!)

Kde rostou a kdy je sbírat

Asi trapná otázka, kopřivy rostou snad všude. Vyhýbám rostlinám kolem cest a kolem plotů. Tam bývají zaprášené nebo počůrané od psů. Je lépe je sbírat v lese.  Ale troufnu si tvrdit, že v okolí svého domu najdete nějaké pěkné a kopřivové místo.

Kopřivy už celkem velké, ale dají se. 

Kopřivy se dokonce dají i koupit v obchodě. Ale to je až úsměvné.


Sbírají se jarní, mladé rostliny. A to ještě sbírám jejich horní část. 


Později nejsou ani moc dobré a plné dusičnanů. Ale pokud kopřivy vytrvale sečeme, můžeme mít jarní kopřivy snad celý vegetační rok, protože stále dorůstají nové a nové mladé rostlinky.
Jinak jako jakoukoliv bylinu, lze i kopřivy se sušit, je ale třeba dbát na to, aby nezčernaly. Pro mě platí, že čerstvá kopřiva je nejlepší.

Užitky

Předně chuťové. Pak časové, jde o jednu z prvních jarních rostlin, která se dá hojně sklízet a využít. Sběr samozřejmě přináší radost.
I pohled na upravenou sytě zelenou kopřivu je krásnější než na špenátovou hmotu. Navíc je zeleniska hodně a zadarmo.


Co se týká léčivých účinků, asi měli pravdu výše uvedení bylináři. Kopřiva uzdraví snad vše: povzbudí a potěší (obsahuje přítele „serotonina“), očistí, působí protizánětlivě, pomůže s cukrovkou, chudokrevností, působí kladně na žaludek, žlučník  i játra. Nemluvě o vitamínech.
Štiplavost listů pomáhá proti revmatismu, protože "spálení" překrvuje kůži. Zrovna mě příjemně pálí prsty z dnešního sběru.  
Blahodárně působí i na vlasy. Já raději onen odvar piju než abych ho lil na svou hřívu. Šampon si raději koupím. 



Užitky z kopřiv jsou i jiné. Rostliny stačí namočit do vody a za čtyři týdny máte k disposici smradlavé hnojivo svých snů. A na netu najdete další a další náměty. 
Tedy vzhůru na kopřivy je nejvyšší čas. Za chvíli budou vysoké!
Na závěr? Chvála Stvořiteli za skvělou rostlinu!

* Díky tomuto blogu jsem se dozvěděl, že šlo o P. Lepaříka, saleziána. Více zde. 

Žádné komentáře:

Okomentovat