Vstupní info
Na jaře letošního roku ohlásila slovenská Železničná
společnost zavedení nového spoje Košice-Mukačevo.
Přislíbila, že vlaky budou
vedeny po kolejích běžného rozchodu 1435mm, tedy vozy nemusí být během cesty
přestavovány na podvozky ruského rozchodu.
Tato informace mě potěšila. S úsměvem jsem sledoval
propagační ukrajinské video, jak místní průvodčí prochází interiérem „rychlíkové“ soupravy a s nadšením se rozplývá nad evropskou
kvalitou cestování. Když jsem poznal, že jde o motorovou jednotku řady 813+913,
tedy přestavěná 810, (obdoba české Regionovy), musel jsem se u monitoru
usmívat.
Jedná se podle mé zkušenosti o nejslabší vlaky u nás. Starého psa (soupravu 810) totiž
novým kouskům nenaučíš a to i po přestavbě. Na krátké vzdálenosti
v pohodě, ale pro mezinárodní osobní vlak se mi to přijde dosti „punkové“.
(Motorový vůz 810 má mnoho výmluvných přezdívek: orchestrion, skleník, šukafon...)
Shrnuto a podtrženo, vzplála ve mně touha tento „punkový“ vlak vyzkoušet. Ranní odjezdy z Košic mi přišly celkem vedle, pro mě by byly výhodné spíše více ranní. Ale večerní spoj z Mukačova mě vyloženě lákal, protože v tuto hodinu z Mukačeva rád odjíždím.
Lístky se nedají koupit přes internet a tak jsem si je koupil na Mukačevském nádraží, kde jsou o něco dražší než na Slovensku.
Potom už dlouhou prašnou ulicí k nástupišti. To je hezky zrekonstruované.
Zážitky z cesty
Spoj jsem už využil dvakrát. Jako milovník železnice jsem byl
spokojen. Ovšem ne každý je železniční nadšenec jako já. (U Českých drah se
říká, že platíme především za zážitek a u popisovaného spoje to platí
dvojnásob).
Nepříjemností je samotné umístění nástupiště. Zatímco autobusy
z Mukačeva jezdí z autobusového nádraží, které je umístěno celkem
v centru, vlakové nádraží je situováno na jih od centra Mukačeva. A „slovenské“
nástupiště ještě cca 500 metru jižněji od staniční budovy.
Potom už dlouhou prašnou ulicí k nástupišti. To je hezky zrekonstruované.
.
Na nástupišti je mezinárodní odjezdová tabule a čeká na
Vás slovenský průvodčí, což je příjemné.
A na nástupišti čeká na cestující inkriminovaná souprava 813+819 – tzv bagetka.
S jízdenkou si kupujete i
místenku, což mi přijde jako lehce úsměvné. Vlak byl podvakrát skoro prázdný.
V srpnu jsme byli cca tři, a v říjnu více – 10-15 cestujících.
Díky
tomu, že nás je málo, je cesta pohodlná. Můžete si natáhnout nohy a zabrat
čtyři místa. Pokud by byl vlak vyprodaný, pohodlí by se nekonalo a půvab cesty
by byl ten tam. Sedadla v Bagetce nejsou na dlouhé cesty příjemná (a tuším
ani konstruovaná), ale tím, že máte prostor k natažení je diskonfort
kompenzován.
Vlak se rozjel a začala jízda, spíše ploužák. Rychlost vlaku
nepřesahovala 40 km/h, snad jen někdy strojvedoucí
přidal. Běžná byla i rychlost 30 Km/h. Traťový
svršek totiž nebyl moc udržován. Výhled je fascinující. Jedete jakoby stále velkým
kolejištěm až do Čopu.
Kolejiště je rozloženo v panonské nížině, se
zanedbanými poli, bažinkami. Pokud nevidíte pole, vidíte různá traťové
objekty, zařízení, překladiště, vše v zašlém stavu. Fascinující pro mě
byly čapí hnízda na stožárech trakčního vedení. Nádhera. Stepní tramvaj. Vlak
se pomalu plouží, klape po málo udržovaných kolejích.
Celníci a pohraničníci přijdou dvakrát, jedni
v ukrajinském Čopu a další doslova přímo na hranicích se Slovenskem.
Jejich příchod trochu připomíná přepad vlaku. Prohledají kde co, odmontují podhledy,
prohlíží odpadkové koše. Nemusíte ovšem ke kontrole vystupovat z dopravního
prostředku, jak je běžné v busovém spojení. Zkontrolují vás na místě. Jsou
příjemní.
Potom souprava dojede do Čopu a zde čeká, podle potřeby do
svého dalšího odjezdu.
Je čas zajít si na kávičku do automatu a nebo na pizzu
prodávanou přímo v nádražní budově. Potom už je cesta klasického formátu.
Traťový svršek je již v mnohem lepším stavu a tak vlak jeden i 90 km/h a
cesta do Košic celkem příjemně ubíhá.
Návrhy na zlepšení
- Cesta nebyla špatná. Rozhodně bych změnil soupravu. Ale třeba to není technicky možné. Kdo ví?Jízdní doba je srovnatelná s autobusy něco málo přes 4 hodiny.
- · Pohodlí ve vlaku je lepší než s autobusem (možnost procházky, WC). Na celnici z vlaku nemusíte vystupovat.
- · Měla by se zavést možnost nákupu přes internet, což začíná být i na UA běžné.
- · Míru pohodlí mezinárodního rychlíku by jistě zlepšilo instalování automatu na nápoje do vlaku...
- · ....zavedení wifi a zásuvek by bylo také dobré. Obojí je v konkurenčních busech celkem běžné.
- · Přidanou hodnotou je fascinující zážitek z cesty, což ale ne každého tak rozněžní, jako mě, staromilce zašlých nádraží, které povšechně ubývají.
Tedy doporučuji.
Kvůli rozchodu 1435 mm a nemožnosti otočit soupravu je nutné použít soupravu ve složení hnací+řídící vůz. Obávám se, že ZSSK jiné využitelné vozidlo než bagetu nemá a do těch nebude určitě více investovat...Ale bude lepe, viz plány RJ
OdpovědětVymazatMartin
Krásné. Důvodem použití baget je nutnost mít hnací + řídící vůz, protože není kde hnací vozidlo otočit. Obávám se, že ZSSK jiná vhodná využitelná hnací vozidla nemají...A dodatečné vybavení wifi a zásuvkami je dle mého nereálné. Ale blíží se konkurence, viz plány RJ:-)
OdpovědětVymazatMartin