úterý 12. srpna 2014

Radostná recenze na knihu rozhovorů s Václavem Vackem.

Velmi radostným překvapením letošního léta byl pro mě nákup a čtení knihy rozhovorů s Václavem Vackem. Byla vydána pod jménem „Měl jsem štěstí na lidi“ a světlo světa spatřila začátkem léta.


Věděl jsem, že tato kniha musí dříve či později vyjít a jsem rád, že jsem se dočkal. Proč tolik nadšení?
Tak nejdříve pár řádek o Václavovi Vackovi. Snad jej znáte z křesťanského týdeníku, kde společně s architektem Davidem Vávrou vede vtipné rozhovory s hosty magazínu. Vystupoval i v misijní řadě Exit316. Je oblíbeným vedoucím a řečníkem manželských setkání. Je katolickým knězem. Má mohutný rozvážný hlas, oblékán chodí spíše civilně a mluví snad ještě civilněji a zároveň vtipně.

Václav slouží mši v kostele na Orlici. V pozadí farní hospodyně Jana, o které se v knize také dočtete. 
 Křesťanská zvěst a jeho kněžské poslání proniklo snad i jeho slaměným kloboukem. Právě dar mluvit, dar silného a inspirativního slova, je charisma, kterým je Václav od Pána Boha obdařen. Strávil jsem s ním při povídání nádherné chvíle, naslouchával jeho přednáškám a nechával svou duši zalévat konejšivými slovy i ve chvílích nejsmutnějších, totiž na pohřbu mé neteře.
Vždy jsem si přál jeho vyprávění nějak schovat do krabičky a mít je připraveny pro doby těžké. Dočkal jsem se!  Kniha rozhovorů, které s Václavem vedl Jakub Beránek, je vydařená právě tím, že se jí podařilo zachytit vyprávění  velmi živě. Jako bych seděl na milé letohradské faře, upíjel čaj a poslouchal, zatímco farní hospodyně Jana na mě úsměvně vrhá soucitné pohledy. A Václav mluví a mluví.


 V řádcích rozhovorů rozpoznáme kněze, který se drží evangelijní zvěsti, znovu ji radikálně promýšlí a hledá na ní nové náhledy v kontextu současné společnosti. Evangelík v něm radostně rozpozná znalce Písma svatého a muže, který se snaží slov Bible držet. Veselé povahy zaujmou příhody ze života i barvitá přirovnání v oblastech duchovního života. Člověk, zajímající se o církevní život, bude spraven o církvi v době komunismu, v době přelomu a o nynější realitě. A bude potěšen, že i za duněním kolosu instituce je slyšet radostné zvonky evangelia v ústech Božích lidí. A vůbec každý, kdo má rád upřímnost a otevřenost, si užije bohatě prostřeného stolu neotřelých vět.
Kniha je opravdu podařená. Dá se číst i na přeskáčku. Je doplněna hezkými fotografiemi z Václavova života i z kostelů, kde slouží. Když jsem ji dočetl, znovu ve mě ožila chuť k odvaze, k odvaze žít podle evangelia. Snad bude mít Václav radost.

Václav vede iniciační setkání mužů.
Vydáno: 9. 6. 2014 v nakladatelství Vyšehrad
Rozhovor vedl Jakub Beránek
Vydání: 1.
Formát: 130x200 mm
Vazba: Vázaná
Počet stran: 288
Doporučená prodejní cena: 298Kč

Žádné komentáře:

Okomentovat

Legenda o kalichu