Milí rozhlasoví a weboví přátelé,
můj synovec Vašek je nadšený skaut (roylal-rangersista) a stejně
nadšený křesťan. Požádal mě, abych jeho skautíkům, vysvětlil co to znamená být
křesťanem. Přivolil jsem a skoro měsíc přemýšlel co jim povím. I Vašek nelenil a
vše pečlivě naplánoval. Mé vyprávění zarámoval do krásného cyklovýletu kolem
Labe.
Uprostřed lesa, u malého dřevěného stolku, jsem oněm mladým hnědým hlavičkám“, koktal, o co v křesťanství vlastně jde.
Uprostřed lesa, u malého dřevěného stolku, jsem oněm mladým hnědým hlavičkám“, koktal, o co v křesťanství vlastně jde.
Vaškův oddíl na inkriminované výpravě |
Měl jsem na to pár minut. Ono to vůbec není jednoduché, stručně se vyjadřovat. Ale pokusím se to zopakovat i vám, milí rozhlasoví posluchači a čtenáři blogu. Třeba se mi to povede.
Křesťan není od slova křest, ale od slova Kristus. Kristovec
- ten kdo spojil svůj život s kristovým životem.
Vyprávěl jsem skautíkům, příběh člověka, který svůj život opravdu spojil s životem Krista. Byl to Albert Schweitzer, švýcarský lékař, protestantský teolog a varhaník. Pán Bůh mu dal dobrou hlavu a bystou mysl. Mohl přednášet na univerzitách celého světa, mohl koncertovat a stát se mistrem ve svém oboru. Sláva světa mu stála u nohou. Ale on se rozhodl jinak. Rozhodl se následovat život Krista. Vystudoval ještě lékařství a se svou ženou odjel do tropického pralesa léčit „polodivoké“ obyvatelstvo. Založil a vybudoval nemocnici v Lambaréne.
Ten vousatý skloněný muž, to je on! |
Peníze na svou práci sháněl povětšinou sám. Byl oceněn Nobelovou cenou míru. V Africe najdete i jeho hrob.
Dojemně prostý hrob nositele Nobelovy ceny. |
Tento člověk opravdu spojil svůj život s Kristem, snažil se doslova jít ve šlépějích svého vzoru. Přemýšlel o Kristu a vyprávěl o Jeho životě svým pacientům. Tedy asi byl křesťanem. Asi?
Paradoxní na jeho příběhu je skutečnost, že mnozí znalci Bible a křesťanství Schweicera za křesťana nepovažují. Něco podstatného jim v jeho vyznání schází. I misijní společnost, pro kterou pracoval, jej přijala pouze za lékaře a nikoliv za misionáře. Schweitzer totiž považoval Krista za vynikajícího a jedinečného člověka, který konec svého života více méně nezvládl.
Klasické křesťanství rozpoznává v Kristu něco ještě více. Rozpoznává v Kristu Božího člověka, Božího syna, Boha samotného, který miluje lidi tak, že za ně a na jejich místě umírá. Tam, kde by měl umřít člověk, protože se svým hříchem vzepřel Bohu, tam umírá Boží syn. Pro svou až bláznivou lásku
Paradoxní na jeho příběhu je skutečnost, že mnozí znalci Bible a křesťanství Schweicera za křesťana nepovažují. Něco podstatného jim v jeho vyznání schází. I misijní společnost, pro kterou pracoval, jej přijala pouze za lékaře a nikoliv za misionáře. Schweitzer totiž považoval Krista za vynikajícího a jedinečného člověka, který konec svého života více méně nezvládl.
Klasické křesťanství rozpoznává v Kristu něco ještě více. Rozpoznává v Kristu Božího člověka, Božího syna, Boha samotného, který miluje lidi tak, že za ně a na jejich místě umírá. Tam, kde by měl umřít člověk, protože se svým hříchem vzepřel Bohu, tam umírá Boží syn. Pro svou až bláznivou lásku
k lidem. Umírá ale znovu povstává k životu, protože láska je silnější než smrt.
Křesťanem je ten, koho se osobně dotkla Kristova smrt a
vzkříšení. Křesťanem je ten kdo svůj život spojil
s Kristovým životem. Ten pro
koho je zvěst o velké Boží lásce slavnou, velkou a jedinečnou dobrou zprávou – tedy evangeliem. Ten,
kdo se nechá milovat v Kristu zjevenou Boží láskou. Láskou Která nemá žádný
důvod než milování samé.
Seděli se skautíky jsme v tichu lesa. Kolem nás šuměly červě
zelené stromy a zněl jarní zpěv ptáků. Nechali jsme doznívat ve svých myslích
příběh velkého následovníka Krista lékaře Alberta Schweicera a příběh Boží
lásky
k člověku, odhalené tajemně v příběhu Krista. Tušili jsme, že oba příběhy nám mají co říci a že se dotýkáme něčeho velkého a slavného. Že jsme poklekli u studánky radosti.
k člověku, odhalené tajemně v příběhu Krista. Tušili jsme, že oba příběhy nám mají co říci a že se dotýkáme něčeho velkého a slavného. Že jsme poklekli u studánky radosti.
Před námi je doba dovolených. Třeba během ní, na svým
cestách, toulkách lesy takovou studánku také naleznete. Tu studánku jsme našli
v Polabí. Ale jistě je k nalezení i u nás v Beskydech, ale i jiných krajích.
Přeji vám to milí posluchači a čtenáři webíku.
Žádné komentáře:
Okomentovat