Loňský lednový večer jsem nečekaně projížděl město Žamberk.
Stačilo pár nočních pohledů na spící město a ze tmy se vynořovaly vzpomínky na
mé jízdy do kazatelské stanice Církve bratrské.
Jako stíny na domech kolem se
zjevovaly příběhy, jež jsem mohl být tichým svědkem. Jeden krásný zážitek jsem částečně
popsal ve vzpomínce na sestru Kalousovou, ale noční průjezd dal ožít dalším.
Mé cesty do Žamberka
Poprvé jsem do Žamberka přijel se starším sboru, Pepou
Geldnerem. Představoval mě jako nového kazatele. Pro mě neznámé posluchačky seděly
v malém sále husitské fary. Akumulačky jemně hučely. Na stěně děsivý černobílý obraz Karla Farského,
obligatorní mateřské znaménko far Církve československé husitské. Kazatelna tvořená stolem s pultíkem. Pepa se v danou hodinu se nečekaně vztyčil a začal. Bohoslužebný zpěv byl dýchavičný. Další léta jsem jej vyztužoval svým hlasitým prozpěvováním.
Došlo pívo, došly Startky, z kouta zíra karel Farský... (autor textu: Václav Žďárský) |
obligatorní mateřské znaménko far Církve československé husitské. Kazatelna tvořená stolem s pultíkem. Pepa se v danou hodinu se nečekaně vztyčil a začal. Bohoslužebný zpěv byl dýchavičný. Další léta jsem jej vyztužoval svým hlasitým prozpěvováním.
Společenství v Žamberku o rok dříve než jsem do něj poprvé vstoupil. |
Žamberk prožil dávné probuzení. Musela to být slavná to
etapa zdejšího, vždy ekumenického, společenství. Svědčila o tom i kronika,
v mé době již ztracená a později nalezená všímavým správcem sběrného
dvora. Sestry si v ní čítávali a povzbuzovali se minulostí. Bohoslužby od
nepaměti střídavě vedli duchovní z CB a z ČCE. Bývalo plno. Děti se ale postupně stěhovaly,
jiné se vzdálily od víry svých předků. Nakonec i hlavy rodin odcházely na
věčnost a zbyl kroužek převážně sester. Do mysli se mi především vepsaly jejich
očekávající pohledy, stejně jako vděčnost za kázané slovo.
Přelaskavá sestra Fišerová
Na první návštěvě jsem byl u té nejshrbenější - sestry
Fišerové. Smažila zrovna k obědu květák.
Byla to stařenka. Bydlela
v malém domečku u řeky. Měla milý úsměv a obětavé srdce. Vzpomínala na staré
časy, na manžela, na probuzení, na žehlírnu prádla, kde pracovala. Ale slábla
před očima. Chodíval jsem za ní do žamberecké nemocnice. Ke konci života jsem
ji i krmíval. Byly to tehdy smutné návštěvy. Zemřela v lednu. Můj
první pohřeb v životě. Podivný, totiž tajný. Nad hrobem vysekaným ve zmrzlé půdě, jsme stáli jen tři. Dcera,
její druh a já. Odkázal jsem dceři víru její maminky. Pomohl jsem s uložením
rakve do hrobu – poslední služba sestře. A ujížděl domů. Bylo mi tehdy smutno, snad i
proto, že jsem tušil podobný osud u zbytku žambereckého hloučku.
Křehká sestra Rumlová
Podobně smutně zemřela i sestra Rumlová. Jemná, citlivá duše.
Na staré časy v Žamberku vzpomínala nejvíce. Nikdy jsem neviděl její děti,
ale ráda o svém adoptovaném synu vyprávěla. V kuchyni, na stolku pod sklem
měla zasunuté fotografie i vzkazy rodině, svědčící o opuštěnosti stařenky. Říkala o
sobě, že je neposlušná ovečka Boží. Vyčítala si, že je málo radostná a vděčná. Bývalo
jí smutno. Vdovský život. Dokázala být i přísná.
Vzpomínám, jak jsem ji jednou
zapomněl zavolat před odvozem na bohoslužby. Nazlobil jsem ji. Ach jo. Těžko se
takové chyby u starých lidí napravují. Při poslední návštěvě u ní doma jsme
raději zavolali lékaře. Srdce jí sláblo. Odvezli ji do nemocnice. I tam jsem za
ní chodíval. Představila mě personálu slovy: „To je náš pan farář“. Vděčnost i úleva mě zalila. Zase mě přijala
mě za svého, i když jsem před tím selhal a navíc jsem byl z jiné církve. Byla
to má poslední návštěva. Záhy zemřela a nikdo neví, kdy byl pohřeb, ani kde je
pohřbena. Moc si přála evangelický pohřeb. Chtěla, aby její syn slyšel
evangelium aspoň nad hrobem své maminky. Nebyla vyslyšena.
Vždy elegantní bratr Topinka
Nemohu nevzpomenout na bratra Topinku, který byl pravidelným
účastníkem bohoslužeb od jara do pozdního podzimu. Bydlíval v rodném
Letohradě ve svém domečku, kde doslova kutil svůj letní dům a léčil si tak
nervy. Velmi rád jezdíval do Žamberka. Narodil se tu. Vznešený elegán
s kravatou a dokonale padlým nazelenalým sakem.
Inu, byl vyučen krejčím a
později pracoval ve vysokých funkcích textilního průmyslu. Neměl šťastný
rodinný život. V důchodu se rozvedl, ale i poté s manželkou obývali
společný byt. Zřejmě i proto byl rád sám v Letohradu. Často mě zvával
k sobě do domečku. Vyprávěl mi mnoho z historie kraje (Sudety!) i žambereckého
společenství. Přes všechnu těžkost života byl vděčný za vše, co prožíval a
zdůrazňoval mi verš z Izaiáše: „plakati
nebudeš; k hlasu volání tvého bude všelijak milost činiti s tebou.“ Zdůrazňoval
zvláště ono slovo VŠELIJAK. Neskuhral, vždy mě nabádal, abych mládež varoval před
sňatky věřícího s nevěřícím a potvrzoval to svou zkušeností. Nakonec i jemu sil ubývalo a
nemoci tížily. Prodal dům a vrátil se do Prahy. Občas mi volával. Zemřel ve
víře. Můj strýc Mirek jej často navštěvoval.
Veselá sestra Krňávková
Později jsem poznal i sestru Krňávkovou. Byla nadšená,
sportovala, jedla zdravě, ale přesto její duševní síly ubývaly. Ztrácela paměť,
ani mé jméno si později nepamatovala. Smála se svému sklerotickému stavu, což
bylo skvělé.
Nakonec ji hodné děti umístily v nadstandartním domově důchodců ve Zdicích za Prahou. Navštívil jsem ji i tam a předal do péče svému strýci, diakonovi smíchovského sboru. I on za ní chodíval a předával mi zprávy. Tam také v Pánu zemřela.
Nakonec ji hodné děti umístily v nadstandartním domově důchodců ve Zdicích za Prahou. Navštívil jsem ji i tam a předal do péče svému strýci, diakonovi smíchovského sboru. I on za ní chodíval a předával mi zprávy. Tam také v Pánu zemřela.
Jednou jsem zapomněl psaný text kázání a musel mluvit
z patra. Sestra Krňávková potom děkovala Pánu Bohu v modlitební
chvíli, za to, že jsem psaný text zapomněl. Prý to bylo tak veselé a živé
slovo, vyznávala Pánu Bohu v modlitbě…. Jo bývalo s ní veselo.
Sestra Egrtová - prototyp pevného evangelického křesťana
Nelze nevzpomenout na sestru Ekrtovou. Ta mi přirostla k
srdci spolu se sestrou Kalousovou snad nejvíce.
Do mého Žambereckého ježdění vstoupila postupně. Pocházela z Vysočiny, z vesničky Daňkovice, kterou jsem znal. Její manžel byl lesník (pochvalný odkaz o něm najdete i v naučné stezce Orlickými horami) a pořádával slavné evangelické poloilegální lesní brigády. Měli jsme si mnoho co říci – žila přírodně, což mi bylo sympatické. Milovala Bibli. Byla pro mě prototypem pevné evangeličky, pro mě tehdy poslední evangeličky žijící v kolébce Jednoty bratrské v Kunvaldě.
Do mého Žambereckého ježdění vstoupila postupně. Pocházela z Vysočiny, z vesničky Daňkovice, kterou jsem znal. Její manžel byl lesník (pochvalný odkaz o něm najdete i v naučné stezce Orlickými horami) a pořádával slavné evangelické poloilegální lesní brigády. Měli jsme si mnoho co říci – žila přírodně, což mi bylo sympatické. Milovala Bibli. Byla pro mě prototypem pevné evangeličky, pro mě tehdy poslední evangeličky žijící v kolébce Jednoty bratrské v Kunvaldě.
Přes zimu bydlívala v žambereckém penzionu a právě u ní
jsme se později scházívali u Božího slova. Často vyprávěla o víře
spolubydlícím. Zvávala je na naše
setkání. Přirozená misionářka. Sešli jsme se u ní, rozesadili do křesel a
židlí. Chvíli jsme povídali a potom jsme začali zpěvem. Po kázání jsme se
modlívali a po bohoslužbách se vařila káva. Sestra Ekrtová připravila skvělé
chlebíčky sypané nastrouhaným sýrem. Povídali jsme si. Sestry postupně odcházely
a já zůstal poslední. Setkání vplulo do poslední fáze. Sestra vzpomínala,
filozofovala nad světem a společností. Měla zemitou moudrost. Za okny na Žamberk
padalo šero, byl čas odejít.
I po odstěhování do Frýdku jsem ji několikrát navštívil. Dokonce na její kunvaldské hájovně. Ach ta krása!! Miluji lehce opečovávané zahrady, kosené jen kosou. Udržované, ale přitom divoké.
(Dnes se o nich mluví jako o permakultuře.) Dostal jsem vynikající domácí med. Objednala si u mě pohřeb. Přála si, aby nad hrobem zazněly žalmy. Odešla do nebeského domova. O pohřbu nikdo moc nevěděl.
I po odstěhování do Frýdku jsem ji několikrát navštívil. Dokonce na její kunvaldské hájovně. Ach ta krása!! Miluji lehce opečovávané zahrady, kosené jen kosou. Udržované, ale přitom divoké.
(Dnes se o nich mluví jako o permakultuře.) Dostal jsem vynikající domácí med. Objednala si u mě pohřeb. Přála si, aby nad hrobem zazněly žalmy. Odešla do nebeského domova. O pohřbu nikdo moc nevěděl.
Stín sestry Opletalové
Nakonec musím zmínit i sestru Opletalovou. Černá vzpomínka.
Nikdy na bohoslužbách nebyla. Ležela doma. Její pokoj i dům byl prosycen zápachem moči. Někdy tam nebylo
snadné přežít. Byla však velmi vděčná za každé setkání. Zpívávali jsme u ní,
četli z Písma. Před odchodem do nemocnice jsem od ní dostal stříbrné
lžičky. Dodnes je používám. Nakonec ulehla v Červené vodě v LDN, což
bylo neblaze proslulé místo konců životní pouti. Jel jsem tehdy jednoho jarního
dne na kole přes Červenou vodu. Napadlo mě: „Zastavím se u ní.“ Ale z duše se mi nechtělo. Odložil jsem
to na příště. Ten týden umřela. Dodnes, když projíždím Červenou vodou kolem
nemocnice, teskně vzpomenu a zaháním výčitky.
Sester bylo více, jakoby se vždy postupně vynořovaly. Třeba Miluška, vzácná zbožná žena, která k nám začala chodit poslední roky mého působení, po lehkém zdivočení společenství Křesťanských sborů. Ale tu jsem už tak dobře neznal. Sestra Dostálová, která na společné bohoslužby s CB nechodívala, ale nakonec se radostně a spokojeně přidala, ba převzala hostitelskou štafetu. Všechny jsou už v nebeském domově.
Sester bylo více, jakoby se vždy postupně vynořovaly. Třeba Miluška, vzácná zbožná žena, která k nám začala chodit poslední roky mého působení, po lehkém zdivočení společenství Křesťanských sborů. Ale tu jsem už tak dobře neznal. Sestra Dostálová, která na společné bohoslužby s CB nechodívala, ale nakonec se radostně a spokojeně přidala, ba převzala hostitelskou štafetu. Všechny jsou už v nebeském domově.
Zrušme Žamberk, je neefektivní
Když se ohlížím zpět, nemohu nevzpomenout na chvíli, kdy
jeden z bratří starších v třebovského sboru prohlásil cosi ve smyslu,
že jezdit do Žamberka už není rentabilní. V té době to vypadalo
v Žamberku vskutku bizardně. Tak trochu hra na církev. Jsem ale rád, že
jsem se jasně ohradil, vytrval a posléze podpořil přesun z kostela
do mnohem přirozenějšího prostředí pečovatelského domu. Tehdy nastal nový a skvělý rozvoj. Ale poslední.
Husitský kostel, kde jsme se scházeli. |
do mnohem přirozenějšího prostředí pečovatelského domu. Tehdy nastal nový a skvělý rozvoj. Ale poslední.
Penzion, kde se kroužek sester schází dodnes. |
Po mém odchodu z Třebové jezdívala do Žamberka
vynikající farářka Jiřinka Kačenová z Letohradu. Za naši církev nejvíce Petr
Kadlec. Společenství však vymřelo. Z těch co jsem znal, zůstala sestra
Schreiberová, která byla nejmladší ze všech. Dodnes se k ní rád stavuji.
Byl jsem svědkem pomalého zániku ale i několikaletého
oživení. Je čas kameny sbírat a je čas kameny rozhazovat. Žamberk se navždy
zapsal do mého života. Bude pro mě stále milou vzpomínkou na fantastický příběh,
jehož předposlední kapitolu jsem mohl spolupsát. Ale kdo ví, zdali předposlední.
V Žamberku se doposavad scházejí tři sestry (někdy
čtyři) díky farářce Kačenové dodnes. Moc ji i těmito řádky děkuji!!!! Blahoslavení
věrní!
Soli Deo Gloria.
Díky Petře, moc hezké. Kdysi jsem byl svědkem rychlého zániku krnovské stanice. Na začátku se scházelo tak 8 starých lidí společně od BJB a CB. Dokonce i služby nás dvou kazatelů byly společné. Zvláštní bylo, že poté přestal dojíždět baptistický kazatel, tak se ovečky z BJB odpařily. A ti z CB umřeli, jiní přestěhovali, zbyla jediná tetička. Ani jsem si nestačil vytvořit hlubší vztahy. Jiné to bylo se stanicí na Štítině - doslova před uzavřením. Nyní je tam radost přijít. Obě stanice měly tradici desítky let.
OdpovědětVymazatDíky za ten příspěvek! Zaujal mě textík pod podobiznou Karla Farského. Takhle je to celé? Neměl byste, prosím, někde zdroj?
OdpovědětVymazatDobrý den, omlouvám se za pozdní reakci. Je to úryvek z písničky husitského faráře Václava Ždárského. Závěr písničky. Žel jsem text i od autora marně sháněl.
VymazatNavíc farář Ždárský 24.1.2020 zemřel :(
Vymazathttps://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_%C5%BD%C4%8F%C3%A1rsk%C3%BD