úterý 11. prosince 2012

Chcete jet do Prahy tramvají? Jeďte se společností Leoexpres!


Ano, včera jsem si dopřál té radosti a využil rozšířené nabídky konkurenčních dopravců na relaci Ostrava - Praha. S příchodem Leoexpresu jsem prorokoval konec zánik vlaků Českých drah. Po této zkušenosti se domnívám, že České dráhy  mají co nabídnout – provozují totiž skutečné vlaky a nikoliv tramvaje. 
S Leoexpresem 
První co mě zarazilo  byla poměrně nesnadný internetový nákup jízdenky, ale na dvakrát jsem to zvládl. Ocenil bych méně grafiky a více jasnosti. Ale to je obecný problém všech net-nákupů. V pondělí jsem odjel vlakem ČD do Ostravy a zde půl hodiny čekal na příjezd soupravy. Ta přijela a já znejistil. Je to vlak či tramvaj?
A tento dojem jsem měl až do konce jízdy. Dlouhý housenkovitý vlak, procházíte přímo přes kuchyňky. Cestující mají přehled, kdo chodí v celé délce soupravy na WC. Vlak nemá zádveří, takže v každé zastávce nasaje studený mrazivý vzduch přímo do interiéru soupravy. Tak řešenou soupravu si nedovolí ČD posadit ani na regionální trať. Navíc, ze spojovacích housenek celou dobu mírně, ale citelně táhlo. U sedaček jsem nenašel polohování, ale snad tam bylo. Rovněž zásuvky jsem neviděl. Možná v mé, economy třídě, byly. Jejich viditelné označení, tak běžné u ČD, chybělo. Internet fungoval zcela bez problémů, dokonce jsem mohl v klidu aktualizovat web. Káva za 19 Kč. byla vynikající – skutečné preso. 
Lehká a zřejmě méně odpružená souprava sebou házela po kolejích, takže příjemné spací pohodlí se nekonalo. Spíše evokovalo jízdu Regionovou na místní lokálce. Síla Leoexpresu je právě v jeho snížené tíze na koleje, za kterou tím platí SŽDC méně. Bojím se, že právě na to dojede. Pohodlí klasických vagonů je zřejmé a pro cestující na dlouhých tratí podstatné. Pro místní přepravu bych tento vlak velmi ocenil, ale pro dálkovou dopravu jde o omyl. 
Soupravy jsou označeny ABCDE, na samotných vagonech jsem si ale označení nevšiml. Musela mi pomoci obsluha, která si zaslouží ocenění. Milá, nevtíravá, decentní. V oblečcích mi sic připomínala marťany, ale sranda musí být.
Zpět s Českými drahami
Cestou zpět jsem již využil vlak Českých drah. Večerní expres  - Hutník měl zpoždění, ale souprava byla perfektní. Nový jídelní vůz sic připomíná zrekonstruovanou lidovou putiku „Na růžku“, ale podivné sedačky byly překvapivě pohodlné. Jídlo dobré. Obsluha průměrná. Světélko na novém stole už rozbité. (Zajímal by mě ten truhlík, který je schvaloval.) Potom jsem se přesunul do zřejmě zcela nového vozu s prostory pro vozíčkáře a pro kola. Obojí vysoce oceňuji! 
Pohodlná polohovatelná sedačka, dřevěný stoleček, zásuvky 220 s jasným piktogramem. Vlak vzdáleně duněl, odpružení spolehlivě ochránilo od nepříjemných otřesů. Příjemně jsem spal. Navíc nás milá průvodčí před Ostravou informovala, že pokud jedeme do Frýdku, máme přestoupit na Svinově a náš vlak v Kunčicích počká, abychom nemuseli díky zpoždění čekat hodinu na další vlak. Vše zařídila telefonem, dnes poměrně běžná služba ČD. Nádhera. 
Co říci nakonec. 
Blahoslavená konkurence! Na relaci Ostrava – Praha došlo u všech dopravců tak radikální změně, že se člověk diví. Vzpomínám, jak ještě před několika lety tvrdil mluvčí drah, že zásuvku 220 vnímají jako komfort první třídy. Dnes jsou zdroje 220V na inkriminované trase samozřejmostí i v druhé třídě. U Jančury je samozřejmě lepší pohodlí, jídlo téměř zdarma, ale cestování s ČD má jednu jedinečnou vlastnost. Stále velké pohodlí a svoboda. Stále se můžete procházet aniž byste vyhýbali stevardům a měli divný pocit, stále v anonymitě odejdete na WC. Zimu jsem v soupravách léta nezažil. Káva je pravda mizerná a za 35Kč. Věřím, že se to zlepší. Příplatek za Pendolino časem také zruší. Cena? Srovnatelná. Pro mě z Frýdku Místku navíc platí celodenní jízdenka za 550 Kč. V expersech není internet. V Pendolínu však je a velmi dobré kvality připojení. Vypadávání celých balení ručníků z podavačů je folklór, který třeba taky jednou vyřeší. 
V nedělní debatě pan Jančura prý prohlásil, že ČD v boji o trať Ostrava – Praha odpadnou. Myslím si opak. České dráhy zřejmě přežijí. Mají co nabídnout a jejich služby doporučuji. Drobnosti vylepší. Leoexpres své tramvajové soupravy nevylepší. Domnívám se, že zde došlo k ideové chybě. Na vodu zdarma a inzerovanou „spoustu zábavy“ se zákazníci hned tak nechytí.

Poznámka - po napsání dojmů jsem se dozvěděl: Jednotka FLIRT je zkratka: Fast Light Innovative Regional Train čili „rychlý lehký novátorský regionální vlak“. Tedy můj dojem není tak zcela mimo. 

9 komentářů:

  1. Díky za tento pohled, jak se dostat do Prahy a vnímat vše, co vlak obnáší. Já jsem vyzkoušel na českých a moravských tratích vše kromě toho posledního novátora - radši jim nebudu dělat jmenovitě reklamu. A mohu říci, že Tebou popsaný komfort sdílím. Kde jsou ty časy, kdy jsem jezdíval hodně často v době studií až do Rokycan a občas stál v chodbičce nebo v tzv.harmonice spojující vagóny? No, zkrátka je nám líp, ba dokonce komfortně... KaMoš

    OdpovědětVymazat
  2. Názory v článku jsou podle mého názoru poněkud tendenční a ne ve všem objektivní. FLIRT je sice původem konstruován pro regionální provoz, ale jednotky dodané pro LEO Express jsou konstrukčně upravené, což je vidět i na první pohled, třeba v uspořádání dveří. Uspořádání sedadel nemohu posoudit, jel jsem pouze LEO Expressem, FLIRT v regionálním provedení jsem viděl jen zvenčí v Itálii. Jízda LEO Expressem se mi líbila. Sympatické je, že jsou u všech sedadel stolečky, na něž si lze položit notebook. Srovnání odpružení s RegioNovou je naprosto nesmyslné, Regionova je příšerný vlak a FLIRT je proti němu o několik tříd výš. Není ovšem konstruován pro česká železniční svršek, který ani na koridorových tratím nedosahuje standardu běžného v Západní Evropě. Rozhodně je to ale lepší a hlavně rychlejší svezení než ve vlacích pana Jančury, taženými repasovanými lokomotivami vyřazenými někde na jihu Evropy, s maximální rychlostí 140 km/h. LEOExpress samozřejmě nelze srovnávat s ICE, TGV nebo Thalysem (všemi jmenovanými jsem se už svezl). Ty ovšem jezdí po vyskorychlostních tratích s dokonalým kolejovým svrškem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím anonyma, napsal jsem své neobjektivní dojmy. Děkuji za upřesnění těchto dojmů. Ano, příšerná Regionova a Leoexpres - nesrovnatelné. Ale jasný dojem tramvaje jsem prostě celou dobu měl.

      Vymazat
  3. Jako železničářský důchodce, který s "paštikářovou polskou kvalitou" (vydávanou za švýcarskou) ještě nejel, si dovolím mít k textu dvě drobné výhrady, či spíše připomínky:
    1) "Tak řešenou soupravu si nedovolí ČD posadit ani na regionální trať."
    To je hluboký omyl: ČD si (za nemalé finanční prostředky) aktuálně opatřují pro gegionální dopravu na elektrizovaných tratích několik desítek jednotek "RegioPanter" (výrobce ŠKODA Transportation Plzeň), které jsou koncipovány obdobně "tramvajově", jako "paštikářovy" FLIRTy, tedy bez jakýchkoli "příčných příček" (jediné dveře v celé délce soupravy jsou ty na stanoviště strojvedoucího) - jediný rozdíl v konstrukci je, že "pantery" nejsou v celé délce nízkopodlažní a jsou kratší (= maximálně třívozové): úžasným zážitkem v nich je na každé zastávce (kromě nechtěného "větrání") ovšem i pronikavé "pípání" signalizující vysouvání a zasouvání schůdku a otevírání a zavírání dveří, linoucí se celým (ničím nerozděleným) interiérem soupravy.
    2) "Vypadávání celých balení ručníků z podavačů je folklór, který třeba taky jednou vyřeší."
    Řešení je jednoduché, jednoduchá ovšem není jeho aplikace: balíky papírových ručníků je třeba vkládat do schránek správnou stranou dolů, aby vyjímací otvor nabízel skutečně snadné vytažení jediného ručníku - neskutečně složité je ovšem vysvětlit to těm, kdo vyzborojování osobních vozů zajišťují, a přesvědčit je o tom, že má smysl odvádět správnou práci ...

    Těšil jsem se, že "paštikář" z českého železničně dopravního trhu postupně vytlačí toho hulvátského naboba z Brna a jeho nohsledy a přispěje tak k vytvoření prostředí nikoli zbytečně a nesmyslně konfliktního, ale naopak synergicky pozitivního - s tím, co zatím LEO Expres nabízí, se však naděje na vznik skutečně řádně fungujícího a efektivního "celostátního IDS" (kde by se jednotliví dopravci vzájemně doplňovali a nikoli si jen bezhlavě a hloupě rádoby konkurovali), zase naopak vzdálily ...

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, dobrý článek, líbí se mi, že je z pohledu zákazníka, nemusí se vždy odborně vyjmenovávat jak vypadá jaký vůz. Prostě jsme se oba cejtili v LE jako v tramvaji a hotovo :)
    V LE jsem taky jel a hazí to (hlavně pocitově do strany), což se mi fakt nelíbí. Radši bych kvalitu v jízdních vlastnostech než v elektronických "vymoženostech", na které, souhlasím, se zákazníci možná tak nechytí (budu mluvit za sebe - já nechytím). Celkově si nemyslím, že by ty vlaky byly hrůza, ale na dálkovou dopravu to je pro mě průměr.
    Kafe mi vůbec nepřipadalo jako preso (měl jsem double).. Nebylo špatný, ale chuť presa ne, spíš chuť jako z kapsle.
    Polohovací sedačky jsou, ale když je nejvíc sklopíš, tak mám málo místa na nohy (kolena). Pohodlné ale jinak jsou, to se mi líbí (opření hlavy nejlepší ze všech dopravců).
    Na zásuvky jsem se ptal, ať mi řeknou. Jsou uprostřed pod sedačkou. Dobrá dostupnost, ale kdo je najde! :)
    Dost postřehů, každý ať si to zkusí a zhodnotí.
    Adam Sárička

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den!
    Cituji: "Vlak nemá zádveří, takže v každé zastávce nasaje studený mrazivý vzduch přímo do interiéru soupravy. Tak řešenou soupravu si nedovolí ČD posadit ani na regionální trať."

    To snad nemyslíte vážně, tohle napsat? Představte si, že v kraji Vysočina jsou takové motorové vozy společnosti ČD a.s nasazovány a dokonce spojovány do dvojic!!!

    Na druhou stranu je potřeba říci, že vedení kraje si prosadilo, aby takové motorové vozy byly nasazovány.

    Proti Vašemu článku nic nemám, je to Váš názor, Váš postřeh. Jen si myslím, že nemáte dost zkušeností a informací na to, abyste porovnával to či ono.

    Hezký zbytek dne

    OdpovědětVymazat
  6. Ano, už předchozí diskutér mě upozornil na "RegioPanter". U nás v kraji nejezdí. Opravdu jsem nevěděl, že tento trend už došel i do ČD. Do té doby podobný vlak snad neprovozovaly. Jinak drahami jezdím velmi často, mám přátele mezi železničáři, čtu weby a mám z čeho porovnávat. Ale jak je vidět, nikdy člověk není tak zkušený, aby vše věděl. Děkuji za postřeh.

    OdpovědětVymazat
  7. Já souhlasím. LE je asi nejmodernější, ale záleží přece kde jezdní a tedy suprava LE podle mně je spíše na regionální trať, tam by byla pecka. Ani Jančura ani ČD nemají přece 4 sedačky v řadě - mají jenom tři. Taže jsou pohodlnější. Ale hlavně, že je konkurence.

    OdpovědětVymazat
  8. To není dojem, LEO Express je skutečně z technického hlediska tramvaj :D učili jsme se to ve škole :D

    OdpovědětVymazat